Vliegen is stom!

21 juli 2018 - Port Moody, Canada

Even een rustig moment om terug te kijken op de afgelopen dagen. Het is nog maar 3 dagen geleden dat we de deur achter ons dicht deden om ons avontuur te beginnen. Het voelt als veel langer, we hebben zoveel gedaan en gezien.

Woensdag eerst nog wat stress gehad, omdat het online inchecken niet lukte: de dames konden wel inchecken naar Frankfurt, de mannen niet. En voor de vlucht van Frankfurt naar Vancouver konden we allemaal niet inchecken, en kregen we wat later zonder iets gedaan te hebben toch 3 boardingpasses, alleen die van Jasper niet. En zaten we ook nog eens verspreid door het vliegtuig. Aangezien we 's avonds toch nog met de (o)pa's en (o)ma's op Schiphol gingen eten, besloten het regelen van Jaspers tickets en de stoelen naar dat moment door te schuiven. Na een gezellig ‘uitzwaaidiner’ naar de balie van Air Canada. Een vriendelijke meneer heeft er in ieder geval voor gezorgd dat Jasper ook mee mocht, maar verwees ons naar de transferbalie in Frankfurt om de stoelen te regelen. En dat met maar 1 uur overstaptijd... Kun je voorstellen dat we donderdagochtend een vreugdedansje hebben gedaan, toen we lazen dat de vlucht naar Canada een uur vertraging had? Overigens heeft Jasper die ochtend door 2 wekkers heen geslapen en werd vlak voor vertrek vrolijk wakker met de kreet: ‘jongens, ik ben wakker hoor, we kunnen gaan.’

Bij het boarden op Schiphol gluurden we vanaf de 'slurf’ even bij de piloot naar binnen, waarop deze wenkte dat we mochten komen. Hoe gaaf is dat! We hebben zeker 10 minuten in de cockpit gesproken met de piloten. Daarna ging de gezagvoerder aan de kant, zodat Mila en Jasper op zijn stoel mochten zitten. En bij het welkomstpraatje wenste hij specifiek het gezin dat op wereldreis gaat een hele mooie reis toe.

In Frankfurt hadden we nu ruim de tijd om te regelen dat we in ieder geval 2 aan 2 en vlakbij elkaar konden zitten. We vlogen met een luxe vliegtuig (dreamliner) met genoeg entertainment aan boord. En toch vond Jasper na 8 uur vliegen (van de 10 uur) vliegen maar stom! Ohoh, we hebben nog een aantal (lange) vluchten te maken...

In Canada reizen we met een auto, en die hadden we van tevoren al geregeld. Een RAV 4 of iets vergelijkbaars. Krijgen we de sleutels van een Dodge Grand Caravan in onze handen gedrukt. Wat een feest! Jasper en Mila vinden vooral de schuifdeuren en hun eigen airco-systeem mooi speelgoed.
Na nog geen 5 minuten rijden horen we gesnurk vanaf de achterbank: Jasper is in slaap gevallen, en Mila valt niet veel later ook in slaap.

We hebben voor de 1ste 3 nachten een Bed & Breakfast in Port Moody, 30minuten vanaf Vancouver. Een heerlijk huis, met alle voorzieningen, uit de drukte en op onszelf, om even bij te komen van het reizen. Jasper en Mila slapen totdat het tijd wordt om te gaan eten. Jasper is echter niet wakker te krijgen of valt al snel weer in slaap en blijft ook een groot deel van de wandeling naar het restaurant doorslapen. Daarna is hij even wakker, om ook in het restaurant weer in slaap te vallen. Hij heeft nog net een paar happen pizza kunnen eten, om vervolgens weer in een diepe slaap te vallen. Tot 2 uur 's nachts.. Wakker! Dan maar een paar spelletjes spelen en daarna weer verder slapen.

Vrijdag zijn we naar Capilano Suspension Bridge gegaan: een hangbrug van 231 meter lang (2 boeings 747 naast elkaar) op 91 meter hoogte (4 volwassen T-rexen op elkaar). Een leuk park, waar we een cliff walk hebben gedaan, veel hebben geleerd over het eco-systeem van het regenwoud in Canada, door de boomtoppen hebben gewandeld en een havik en valk van heel dichtbij hebben gezien. We hebben lange tijd met de enthousiaste valkenier staan praten, en nu wil Mila ook heel graag een havik op haar hand laten zitten. Hadden we meer tijd gehad, dan had ze bij deze valkenier mogen meelopen. Nu gaan we bij Duncan (Vancouver Island) kijken of dat mogelijk is.

Zaterdag zijn we naar Stanley Park gegaan. Bij aankomst in Vancouver wordt er al reclame gemaakt voor het Vancouver Aquarium, waar de kleine Laloli's dan ook hun zinnen op hadden gezet. Het aquarium was aardig, niet echt bijzonder, het park was wel erg mooi. Daarna nog met de 'seabus’ een oversteek gemaakt van Downtown Vancouver naar North Vancouver en weer terug, en daarna weer terug naar huis.
Morgen gaan we de tent ophalen, en door naar Vancouver Island.

Wist je dat:
- we alle spullen van de foto in de tassen en koffers hebben kunnen stoppen? We hebben zelfs 1 lege dagrugzak meegenomen 😉
- voor Jasper de bergen niet echt zijn, als er geen sneeuw op ligt (dan zijn het ‘neppe’ bergen)?
- je zelf geen last hoeft te hebben van een jet lag, maar als je kinderen dat wel hebben, jij dat alsnog krijgt 😖?
- Jasper dingen heel erg letterlijk neemt? We komen veel zwervers tegen en hebben een gesprek over de overeenkomsten en verschillen met Nederland. Als Peter vervolgens vertelt, dat je in Nederland niet op straat mag wonen, corrigeert Jasper hem met: ‘nee, niet op straat, maar op de stoep wel'.
- dat je in Canada een boete krijgt van CAD 10.000, als je beren voert? En dat de beren daarna ook nog worden afgemaakt, omdat ze dan mensen associëren met eten?
- een eekhoorn voor een havik gevaarlijker is, dan een ratelslang? Een havik zal een eekhoorn bij zijn nek proberen te pakken. De eekhoorn kan zich op het laatste moment omdraaien, zodat de havik hem bij de staart pakt. De eekhoorn kan zich dan omdraaien en aan de poot van de havik gaan knagen, in de hoop dat de havik hem dan los laat
- je bij Capilano Suspension Bridge een broodje hotdog ('bridge dog') kunt eten, waarbij de hotdog ca 25 cm groot is?
- Jasper kauwgom maar vies vindt, want daar zit 'stank aan'?

1. Adri Looijesteijn:
    22 juli 2018
    Leuk reisverslag.nog heel veel plezier op jullie reis.
  2. Rogier:
    22 juli 2018
    Oei! Kan mij goed voorstellen dat het niet krijgen van de tickets een hoop stress oplevert! Gelukkig is het allemaal nog goed gekomen.

Wij zijn in mei ook naar de Capilano bridge geweest en hebben ook het aquarium bezocht. De bridge vonden we idd ook een stuk leuker dan het aquarium.
    We zijn toen ook met een ferry naar Vancouver Island geweest. Daar zijn we alleen naar Butchart Gardens gegaan. Als jullie van mooie planten/bloemen houden is het zeker een aanrader: https://www.butchartgardens.com
    Er is alleen voor de kinderen niet echt een speeltuin of iets dergelijks.

Heel veel plezier daar en geniet van de overtocht naar Vancouver Island, vooral het laatste stuk van de overtocht is mooi, tussen alle eilandjes door.

En erg leuk om jullie avontuur zo te kunnen volgen!
  3. Sharon:
    22 juli 2018
    Wat een mooie reis is het meteen! En wat een geluk dat wij via deze weg kunnen meegenieten.
  4. Cindy:
    22 juli 2018
    Wat hebben jullie al veel gedaan,
    super leuk om te lezen!
    Wat een gave auto😱.
    Overigens zijn jullie knetter om op zo’n hangbrug te lopen🙈.

Gaan jullie ook nog walvissen spotten?
    Kijk uit naar het volgende verslag...
  5. Henkgoudswaard:
    22 juli 2018
    Super leuk om jullie zo te volgen nog veel plezier
  6. Peter:
    22 juli 2018
    Er gebeurt altijd wel iets onverwachts op zo'n reis. In de spanning zitten of het inchecken goed is gegaan en vervolgens in de cockpit mogen kijken 😂. Leuke verhalen en jullie zijn pas 4 dagen weg.
    Zo te zien hebben jullie het mooie weer meegenomen? Goede reis verder!
  7. Natasja:
    22 juli 2018
    WoW wat een mooie avonturen al beleefd. Leuk om zo mee te kunnen lezen 😄
  8. Cindy:
    Fijnen reis ! 😀 Tess
  9. Cindy:
    22 juli 2018
    Hoi! met Tim mooi verslag ben benieuwt naar het volgende verslag maak er nog wat leuks van doe de groeten aan Jasper en Mila! Groetjes Tim!! 👍👍👍😃😃
  10. Gerlinde:
    22 juli 2018
    Wow die brug 😰 ! Wel een superbegin van een prachtige reis!
  11. Joke:
    22 juli 2018
    Lieverds, wat een mooi begin om in de cockpit te mogen kijken, een stoere auto en mooie avonturen.
  12. Ellen:
    22 juli 2018
    Wow wat heerlijk allemaal. Fijn om zo mee te kunnen leven! Wij zijn net na een redelijk voirspoedige reis in Zweden aangekomen. Onze vakantie kan ook beginnen! 😀
  13. Mariette van loon:
    22 juli 2018
    Wat een geweldig verhaal en wat hebben jullie al veel meegemaakt ,geniet van alles wat nog op jullie weg komt
  14. Renée Braam-Moize de Chateleux:
    23 juli 2018
    Nou, daar ga ik me op verheugen op deze blogs de er gaan komen!! Deze was erg leuk!
  15. Kiana en Victoria:
    Wat leuk! Je kan zo mooi verhalen schrijven Mila! 😉 mis je 😭
  16. Judith:
    23 juli 2018
    Super leuk! Heel veel plezier en geniet ervan !
  17. Lin:
    25 juli 2018
    Wauw San, wat een avonturen al in die paar dagen! Geniet heerlijk van en met elkaar. X Vr jullie 4tjes van ons 4tjes
  18. Tante Tiny:
    29 juli 2018
    Wat een prachtig begin van jullie wereldreis. Heb jullie verhaal al drie keer gelezen!
    Kon niet eerder reageren want het wachten was op een nieuw modem en router.
    Volop genieten zou ik zeggen en laat ons a.j.b. meegenieten.